Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.06.2007 12:47 - Яйцето или кокошката
Автор: siromahov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6631 Коментари: 47 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Този въпрос открай време занимава най-светлите умове на философията. Още през V-ти век пр.н.е. египетският мислител Хухтумилопс се провиква: “Яйца, яйца ми дайте и аз ще го повдигна!” Така той поставя основите на вековния спор – кое е изначалното, кое какво ражда?

Причинно-следствената връзка яйце-кокошка е двойствена. Фигуративно казано причината ражда следствие, което е причина на ново следствие, което е причина.

Древногръцкият философ Хризантем  ситуира корелацията по следния начин: “яйце-кокошка- яйце прим”. Или иначе казано: “кокошка-яйце-кокошка прим”. Тук знакът прим не означава ново качество, а е по-скоро отличителен белег, който да разграничи последния сегмент на формулата от първия.

Тази формула обаче е прекалено повърхностна, за да е изчерпателна. Достатъчно е да я подложим на елементарна логическа проверка: “яйце-петел-????”, за да установим нейната несъстоятелност.

По своята същност яйцето може да бъде разглеждано като начален стадий на кокошка. Това дава основание на някои екстравагантни натурфилософи да твърдят, че не може да се говори за понятието “яйце”.

“Всичко е само кокошки в различните им проявления”, твърдят те.

Последователите на крайния яйцизъм обаче заявяват обратното, основавайки се на неоспоримия житейски факт, че кокошката не е нищо друго освен едно успешно реализирало се яйце.

Ала и двете школи се усмихват гузно, когато ги попиташ за петела. И не дават гаранция, че яйцето няма да излезе запъртък и по този начин да срути всички логически конструкции.

Християнският теизъм категорично залага на първопричинността на яйцето. Неслучайно най-големият християнски празник – Великден се чуства с ритуално боядисани яйца. Но в някои ереси като учението на кокошемилите яйцето е низвергнато и Възкресението се чества с чукане на варени кокошки (небоядисани).

Някои литературоведи търсят проекция на кокошеяйчената дилема в творчеството на автори като Шекспир и Гьоте. Очевидно е, че гениите на перото също са умували върху философския ребус. Дали репликата “да бъдеш или да не бъдеш” не е въпросът, който яйчният зародиш си задава в черупката, не знаейки какво бъдеще го очаква – на достолепна кокошка или на трагичен омлет? Дали Гьотевият вопъл “О миг, поспри!” не визира именно момента на снасянето, онзи велик миг, в който яйце и кокошка престават да бъдат онтологично цяло и поемат всеки по своя път?

Модерните философски школи също не успяват да разрешат древния казус. Диалектическият материализъм се опита да внесе известна яснота с теорията за единство на противоположностите. Едва ли обаче някой здравомислещ човек би нарекъл кокошката и яйцето “противоположности”.  Макар че и за тях е характерен прословутият конфликт “деца-родители”.

Екзистенциализмът хвърли нова светлина върху този дискурс. “Адът – това са яйцата!”, заяви Сартр. И до днес обаче се спори дали тази сентенция е плод на философските му търсения или е резултат от вродената му алергия към жълтъка.

Доктор Фройд пък откри проявления на либидото. “Яйцата са подсъзнателен белег на мъжкото начало, а кокошката – на женското”, категоричен е бащата на психоанализата. Последното сигурно е вярно, поне ако съдим по някои от роднините си.

Изводът от всичко казано дотук е, че трябва много да внимавате да не ви пробутат развалени яйца в магазина и да сте винаги нащрек, когато общувате със заканително кудкудякащи кокошки.  




Гласувай:
0
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. trevistozelena - така...
01.06.2007 13:49
от постамента на съвсем истински (при това дипломиран!) философ оценявам труда на колегата Сиромахов като старателно и прецизно проследяване на проблема "яйце-кокошка" в историята на философията. прави впечатление добре очертаната теза, подложена на проверка, минавайки през основните философски течения, както и креативното решение изводът да се пренесе на ниво "жестокото съвремие", в което пребивава самият автор, както и всички ние.
от позицията си на фен на Камю, обаче, смея да допълня, че въпросната проблематика повдига най-важният въпрос в екзистенцията " струва ли си животът да бъде живян, ако той е изпълнен с абсурността на тази дилема (яйце или кокошка). липсата на ясен отговор предопределя и тоталното мълчение на света пред разкъсаната ни от въпроси, обречена човешка същност. което още по-силно ми напомня, че съдбата ни е осъдена да се блъска между абсурдните стени на битието. но, карай да върви, важното е да не се примиряваме и да си направим омлет:)
цитирай
2. viovioi - ))
01.06.2007 13:56
Този въпрос е кулинарен по скоро.Одавна темата кое е изначалното е потънала дълбоко в мрак.Но сега сме обнадеждени.Има кой да разкрие загадката.Разчитаме на тебе!
цитирай
3. анонимен - Петльо
01.06.2007 14:00
Отговорът е ясен: Петелът
цитирай
4. zvezdopad - :)
01.06.2007 14:16
гущерът е пръв ;)
цитирай
5. svetlan - о наука вечна, на материята извечна и от ума ми толкова далечна
01.06.2007 14:39
на тоз въпрос - яйце или кокошка
незнаен си остана отговора, моля прошка
продуктовата листа на пазара
най-лесно ще намери му дамара

дали кошката варена или пък омлета
по-първи са на нашата трапеза
зависи от това кокошката да е студена
пълнена с ориз или варена

в ордьовъра се вместват двете
вървят и като мезета
и с двете може да се пие бира
колкото корема ти побира

но ето да се върнем на въпроса
който изтормози философа
яйце или кокошка или бира
мисля отговора сам напира

100 с шопска
без яйце и без кокошка


цитирай
6. iana - :)
01.06.2007 15:18
Яйцето, разбира се...Ако проследим еволюцията на организмите веднага ще го открием. Птиците произлизат от земноводните, а те се размножават с яйаца...:)
цитирай
7. venercheto - звучи логично наистина, iana! н...
01.06.2007 15:34
звучи логично наистина, iana! най-после един мислещ човек да каже нещо смислено, хехехехе :D

а иначе Иво, разби ме с тоя трагичен омлет, :)))))))))))))
и с алергията на Сартр, и..въобще с постинга, за кой ли път!
благодаря ти за усмивките!

венерчето :)
цитирай
8. анонимен - te i nasekomite snasjat jajca (viz ...
01.06.2007 15:52
te i nasekomite snasjat jajca (viz texta za hlebarkata)... I povecheto mogat da letjat, za razlika ot zemnovodnite...

Znachi, pticite proizlizat ot nasekomite.

Darwin.
цитирай
9. breathe - Това за трагичния омлет беше върха! ...
01.06.2007 15:54
Това за трагичния омлет беше върха! ;) Невероятно изложение!
цитирай
10. анонимен - fil
01.06.2007 15:59
Nasekomite... KOMARAT praroditel na KOKOSHKATA.
I dvete zapochvat s K.

Kazah :)

Darwin
цитирай
11. анонимен - da obsydim postament...
01.06.2007 16:11
Mislja, che mozem da obsudim vuprosa za postament...
Primerno stenata na Twiduldum i Twiduldi mi se struva podhodjashta.

Dali ot kosmicheskoto yaice moze da se izljupi kosmicheski omlet?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8e/Genesis_egg.png

Darwin (v podem)
цитирай
12. zorro998 - да, въпросът опира до ...
01.06.2007 16:37
да, въпросът опира до толкова основни теми за живота на човека, че явно и тук природата показва, че е вездесъщият велик майстор - не е важно в края на всички спорове е най-важното да ги има и двете на масата.

мисля, че в "Господин за един ден" имаше интересен отговор на този въпрос, но вече съм го забравил.
цитирай
13. iana - Малко по научно казано...
01.06.2007 17:00
Геоложката история на организмовия свят показва, че възловите моменти в еволюцията на отделните групи винаги са свързани със завоюването на нова среда - преходът от рибите към земноводни започва, когато те излизат от водата и завладяват сушата. Така еволюцията повежда животинския свят към четирикраките гръбначни - амфибии, влечуги и бозайници. Рибите и земноводните се размножават чрез хайвер, влечугите (рептилиите), вкл. динозаврите - чрез яйцето. "Пътят към яйцето", минава през зрънцата на хайвера, чиято ципа постепенно е загрубявала с излизането на сушата, докато накрая се е превърнала в черупка, под която е скрит зародишът.
цитирай
14. iana - Ама...
01.06.2007 17:07
Спори ли се с Дарвин ;)
цитирай
15. анонимен - iana
01.06.2007 17:38
Усмихни се!

Още на времето на сбирка на клуба по Еволюционно Развитие на Човешкия Вид към Националното Географско Дружество на Английското Кралско Общество Сър Бройлер е обявил Дарвин (мен) за самозван пуяк, защото си е (съм си) позволил да формулирам и извлека финансови и научно-популярни дивиденти от очевидни истини. Още от най-древни времена се използват изразите "какво си теле", "овца заспала", "пиленцето ми", "бръмбърче"... Явно е, че хората сме произлезли от тези същества и още носим в гените си спомена за тях. Нашата родова памет се събужда при вида на себеподобните ни.

Сър Бройлер греши основно в едно твърдение. Аз лично произлизам от вида Кух Дъб, род широколистни и любимото ми занимание е да роша бодличките на елхички като теб.

Darwin
цитирай
16. alison - По този повод,
01.06.2007 21:17
Искам малко да изместя темата на ....около...четвърт разстояние.
Значи! Ужасно ме терзае въпроса:
ЗАЩО, ПО ДЯВОЛИТЕ, НЕПРЕКЪСНАТО РИСУВАТ ПО ВЕЛИКДИНСКИТЕ КАРТИЧКИ.........
ЯЙЦА + ЗАЙЦИ
??????????????????????????????????????????????
И благодаря на автора ,че повдигна въпроса.
Благодаря и на "Дарвин",че прописа на кирилица.
Но,най съм съгласна със"Светлан"-----и веднага му отговарям:
......"направо от сърцето ми напира,
БИРА,БИРА,ама съвсем ясно,БИРА!"
.....................................................................
Р. Всичко ,написано дотук,изобщо не е под влияние на текущия Международен Ден на Хлапето.Заклевам се:)
цитирай
17. анонимен - e ne syvsem
01.06.2007 22:52
Защото великденските зайци снасят яйца. Лошото е, че не обичат да ги мътят.

Алисон, просто католическа традиция, както е и денят на Св. Валентин. Като се замисля, се учудвам, че още не са започнали с промоцията на Дядо Коледа и елхичките по пазарите. Закъсняват!

Мисля, че от другата великденска католическа традиция, криенето на великденските яйца, е тръгнал и израза "скриха ми топката". Като в изначален вид изразът е бил "скриха ми яйцето".


Дарвин през повечето време го мързи да пише на кирилица...
цитирай
18. alison - Драги ми Дарвине,
01.06.2007 23:25
Точно тая шарена картинка имах предвид------ЗАЙЦИ И ДЕЦА С КОШНИЧКИ СБИРАТ ЯЙЦА ОТ НЕИЗВЕСТЕН ПРОИЗХОД(!)ПО ТУЧНИ ПОЛЯНКИ И ПОД ХРАСТЧЕТА.
Католиците са много практични люде,както се знае.Така че,има нещо там под тия храсти,но тогаз ми се губят кокошките...
Но пък великата жилава хамериканска пуйка ,тя защо не участва и в туй мероприятие!?
Католишки му работи...
Но тук ,под града на тепетата ,се състезаваме с братята католици!Окачваме БИЛБОРДОВЕ със светци и т .н.....изобщо прогресът е налице!Кой като нас!
цитирай
19. анонимен - под различни храсти, различни сортове
02.06.2007 00:06
Великата жилава хамериканска пуйка има достатъчно много грижи с австралийското додо, галапагоските варани и новозеландската овца. Най-вече с великите хамерикански вождове от индиански произход. Те все още не могат да се примирят с нашествието на японските, китайските и мексиканските кокошки под техните храсти. Това страдание се отразява и на бедните пуйки, които от мъка вече снасят само прищъпнати яйца.

В картинката, Алисън, забравяш бедните агънца-багънца, които най-често са изрисувани да мътят заешките яйца.

Изобщо, на генетичното наследство му е**** м*****. Къде по-добре щеше да е на картинките и картичките да има изрисувани насекоми, снасящи яйца , нали?

Дарвин (размечтан)
цитирай
20. alison - О, тия инсекти!
02.06.2007 11:22
След бума на нанотехнологиите, направо ме плашат размерите на тия същества!!!!
Почвам да си представям "Денят на трифидите"..(.по едно време четях само и изключително фантастика---това ме кара да се плъзна по пързалката на асоциациите...отива се доста далеч и встрани от първоначалната тема...но какво пък(!?)нали не правя реферат!
Ей,за това го обичам тоя BLOG.BG!!!
Та ти говориш "размечтано "за насекомите?--сигурно имаш впредвид нещо по-засукано така,например...пчела,мравка...те общо взето,благодарение на участието им като типажи в разни детски приказки и стихчета....са всеобщи любимци.
Не,че листната въшка или кърлежче невръстно ,спящи росни,росни върху някоя тревичка рано сутрин, не е умиляваща гледка,но....айде,мерси!
цитирай
21. анонимен - mravki
02.06.2007 20:04
Алисън, трифидите, ако не ми пречи старческата деменсия, бяха растения. Подозирам, вдъхновени от Триподите на Уелс.
В интерес на истината няколко от най-кошмарните фикшън разкази, през които съм прецапвал, са свързани с мравки... Нищо детско и роматично в духа на "Бабо Мравке где така?". Точно обратното - кръв жестокост и безнадеждност.

Но, да! Сравнени с едно нано-роботче, насекомите са гигантски чудовища. Кръволочни звери, способни да стъпчат невинното роботче с бездушните си крака.

Да отхвърлим този песимизъм. Щом сме произлезли от насекомите, както утвърдихме по-горе, защо е този срам от собствената ни природа, ген, родова памет? Да бъдем достойни насекоми в човешкия мравуняк.


Дарвин
цитирай
22. alison - Ужас.
02.06.2007 20:35
Само ужас и безнадеждност ме обзема от подобни твърдения...че произлизам от....някакво ....НАСЕКОМО!
Не всички споделяме дарвиновата теория за произхода,искам да кажа предпазливо аз....някои смятат ,че ни е "посял" извънземен разум....,което по-някакси ми допада ,лично на мен!
цитирай
23. анонимен - dnevnici ili dnevnici?
02.06.2007 23:10
Да си призная отдавна пребродих друмищата на "Галактика" и паметта ми не е така остра към милиардите и страници... Дали не беше началото на "Звездни дневници" на Лем, където се разясни съвсем в детайли, че "посявката" на човешката раса е било изсекнатия хремав нос на едно извънземно?
Да, и това надделя във везните на съда, за да ни отпишат като вид...
Ако все пак се бъркам с началото на "Галактическия стопаджия", препоръчвам като освежаващо четиво "Звездните дневници". Дори на г-н Сирмахов я препоръчвам. Може би и за него е време да научи, че 2+2 = 7.

Аз нямам нищо против родата си от досадно-мухов произход. Умираме последни и винаги забелязани.
цитирай
24. анонимен - tuj beshe
02.06.2007 23:12
Darwin
цитирай
25. alison - Ех,тиии....Дарвин!
03.06.2007 01:02
Въртиш,сучеш,все около ...великата неизтрибима ...хлебарка.
Която ,според някои научни среди, щяла да преживее атомната война...
Искам да ти кажа ,че аз имам много грехове към тая общност...дано да не дочакам тяхното царство ,защото ще ме принесат в жертва на техния бог...
Между другото,г-н Сиромахов,обърнете особенно внимание на техните яйца!!!!!Има нещо зловещо в техния вид.
цитирай
26. анонимен - posledno kazah muha. . . No, vse pak e ...
03.06.2007 01:28
posledno kazah muha...

No , vse pak e uchtivost da vyrtim neshtata okolo dumite na domakina. Inache, ima opastnost da stovari njakoj gneven chehal varhu nashite bedni glavi.

Leka nosht!

Darwin.
цитирай
27. alison - Добро утро!
03.06.2007 08:18
Невероятно е,но в неделя да се събудя толкова рано....това си е за рекордите на Гинес!
........................................................................
Сигурно ,наистина утрото е по-мъдро от вечерта,както си го е казал народът,защото сега на свежа глава ,ми се избистри окончателно ОТГОВОРА!
ЯЙЦЕТО---то е първо!!!!!
Тук ,не само различните религии са единодушни(е,нямам достатъчно компетенции в тая област).
Теорията за произхода и развитието на Вселената(поне една от теориите) казва:ЯДРОТО!!!
Демек ,от ядрото идва всичко ....Около него стават нещата...То-ядрото,се разширява....И дори ,при антиматерията---всичко се свива в ядрото,та чак ---изчезва!
Ей,такива ми ти работи!
Трябваше да разчистя този глобален въпрос,поставен ни от г-н Сиромахов,за да си освободя мозъчето за други ...велики мисли...
И така,денят започва:)))))))))))))))) (((((((((((((((:
цитирай
28. alison - О,послеслов има тука!
03.06.2007 08:35
Омлет!?
НЕ !!!!!
Да оставим настрани твърдението за вредността на пържените неща!
Да помислим с уважение за същността на великото Яйце !
Самата мисъл,че допускаме, то да бъде счупено(!);вътрешността му да бъде грубо миксирана(!);подложена на топлинна обработка(!);смесвана с някакви ...продукти и вещества(пр.:лук,спанак,сирене,бекон....и прочие..).......е недостойна,да не кажа-кощунствена!
За това апелирам:
Долу омлета!
Яйцето да се консумира само сварено!
цитирай
29. siromahov - виждам
04.06.2007 11:34
че тук има последователи на яйчния фундаментализъм:)
Привеждат се и еволюционни доводи, но да не забравяме, че яйцето може да еволюира най-много до развалено яйце.
Всичко друго са дарвинови фантазии.

цитирай
30. анонимен - zapartak
04.06.2007 13:13
Valnuva me vaprosa do kakvo togava mozhe da evolyuira edin zapartak?

Darwin
цитирай
31. siromahov - еволюцията....
04.06.2007 16:03
... е разработка на военните.
цитирай
32. анонимен - spored alison
04.06.2007 16:59
Spored Alison evolucijata e razrabotka na izvanzemnite. No tova ne protivorechi s tezata Vi, g-n Siromahov. Voennite ot davna sa v tesen kontakt s Izvunzemnite. Korenite na tjahnoto sytrudnichestvo sa polozheni oshte ot vremeto na Velikata inkvizicija, kogato sa goreli veshticite kato tajni agenti na syprotivata.

Izvinete za latinicata, no i na men mi se nalaga da minavam v nelegalnost.

Darwin
цитирай
33. alison - вещици--готина тема
04.06.2007 21:17
Вещиците ,(сега вече е ясно за по-голямата част от човечеството ,)са положителни героини.
Те винаги са се опитвали да провокират обикновенните задръстеняци, да вършат непозволени неща....и така са ги подбутвали напред...към прогрес.
цитирай
34. анонимен - i kato jahnem metlata...
05.06.2007 09:33
Не можем да приемем вещиците за 100% положителни героини, тъй като макар и да летят, те не снасят яйца. Но е вярно, че те са боркини за човешката свобода и права във войната с извънземните. От друга страна Холивуд доказва, че извънземните не са съвсем отрицателни герои, след като повечето от тях снасят яйца.
Като се замисля... Повечето най-големи идиоти, зли гении и средностатистически злодеи са очилати, според Холивуд. Предполагам, че най-злото зло извънземно тогава снася яйца и е очилато. Но такъв филм още не съм виждал.

Darwin
цитирай
35. siromahov - за еволюцията
06.06.2007 17:46
има някои хора, които наистина се държат така, сякаш са произлезли от маймуната.
но повечето хора все пак са произлезли от родителите си.
цитирай
36. анонимен - А родителите?
07.06.2007 09:55
А родителите откъде са произлезли? Отговор "от техните родители" не се приема. Дискусията стига до въпроса: Кой е първият родител?

Павли
цитирай
37. taralejkite - Бе
07.06.2007 12:12
не знам кое е първото, ама ако питате петела, май яйцата са му по-важни :Р
цитирай
38. анонимен - жал
08.06.2007 17:08
Да пишеш и да дъвчеш неща, които си дъвкал и писла още през 99-та, тоест преди осем-девет години е тъжно, печално и безотрадно.
цитирай
39. pavlita - Когато текстовете са добри...
08.06.2007 23:11
... какво значение има кога са писани?
цитирай
40. alison - Тъжен,печален и безотраден е животът
09.06.2007 00:09
на всички ,които са чели повече от един път великите класици,явно ...
Но,какво да се прави --няма сега да се застреляме,я!?
............................................................Иво,нали не се сърдиш ,че заради анонимния, и ти мина покрай"великите",братче?...нищо лично--да не се приема за ирония или ,не дай си ,боже -- обида!?
цитирай
41. анонимен - наблюдение
09.06.2007 09:08
Забелязала съм, че хората, заровили се във великите класици, страдат от цинизъм, песимизъм, снобизъм и някои други негативни -изми.
Не виждам как г-н Сиромахов се вписва в тази картинка.

El.
цитирай
42. leif - Не виждам причина двете да се разделят
11.06.2007 23:02
Мисля че яицето е създало кокошката,за да снася)))))))))))
цитирай
43. анонимен - пиши и не се ослушвай!
15.06.2007 22:42
Ибро,
или си започнал пак с чекиите, или си в отпуск...
или тоя блог ти е през оная работа, т.е. започнал си пак с чекиите...
цитирай
44. анонимен - искате текстове от Сиромахов?
18.06.2007 17:37
Искате да четете текстове от Иво Сиромахов?
Посетете официалния му сайт: www.ivosiromahov.com

таен агент
цитирай
45. alison - боже,прости
22.09.2009 21:40
за глупостите!
Не е лесно да си прочетеш тъпизмите след 2 години...
А какво ли ще е след 20!?
Ще трябва много ...бира за разредител...хм.
цитирай
46. анонимен - kohls printable coupons 2011
26.07.2011 19:18
NGAIJAZLLKZ <a href=http://tiny.cc/kohlsprintablecoupons>kohls printable coupons</a> aqccrfolmeWndrr
цитирай
47. анонимен - xanax
01.09.2011 10:04
im going to come back daily just to see what you write
цитирай
Вашето мнение
Моля, въведете следния код, за да изпратите Вашия коментар!

Заглавие:

Коментар:
оставащи символа
Търсене

За този блог
Автор: siromahov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 106973
Постинги: 24
Коментари: 555
Гласове: 598
Архив
Календар
«  Януари, 2012  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031